onsdag den 26. februar 2020

Hvad har jeg med fra anden undervisningsgang?

Dagens afsluttende lektie:

Hvad har jeg med fra dagen, i forhold til:



Ideer til løsning af min praktikumudfordring (min problemstilling)
Jeg vil planlægge et opgavemodul til kommende HF2 elever på Fotografuddannelsen, med afsæt i TPACK modellen, hvor jeg vil oprette et "mellem"- hold på Next's LMS: It's Learning, og her give adgang til både kommende elever og deres mestre/elevansvarlige ude i praktikvirksomhederne.

Billedresultat for TPACK

Jeg har i dag interviewet HF1 elever, som alle har modtaget idé meget positivt. De ser særligt positivt på at virksomhederne skal/kan involveres i elevernes læring i praktikperioderne. Dog er eleverne også bekymrede for om, hvorvidt det er muligt at aktivere virksomhederne. De foreslår en mere personlig form for henvendelse, frem for en standardskrivelse fra skolen a la velkomstbrev.
Jeg vil interviewe mestrene i det omfang det er muligt, inden for denne tidsramme.

Samarbejdsformer
Jeg synes det var rigtig fint at arbejde i både ekspert- og eksperimentgrupperne, men det gav anledning til unødig forvirring, at navnene på de to kategorier af grupper, ligner hinanden så meget. Derudover synes jeg at den tid der var afmålt til gruppearbejderne kunne overvejes, da jeg ville have foretrukket mindre tid til første opgave, men til gengæld mere til til sidste opgave.


Egen læreproces
Jeg synes at diskussionerne i grupperne om det læste stof, er en god måde at komme et trin dybere i forståelsen af stoffet, men metoden kræver dog at deltagerne har læst og forstået stoffet nogenlunde, hvilket nok ikke var tilfældet her...

tirsdag den 25. februar 2020

Afprøvning af model i gruppe 6

Vi har valgt af fokusere på to modeller: TPACK og FlippedLearning

Ekspertpuslespil - TPACK - Ekspertgruppe 2

Pædagogisk Viden -  Hvordan
Fagfaglig Viden - Hvad
Teknologisk Viden - Parter


  • Hvad kendetegner modellen? 
  • Hvilke elementer i modellen er særligt interessante i jeres optik? 
  • Hvor kan I med fordel anvende modellen? 
  • Hvilke udfordringer ser I ved modellen? 

Ekspertgruppens noter ligger på Patricks blog her:

mandag den 24. februar 2020

Problemstilling - Måske...

På seneste LUU-møde blev der ytret ønske om generelt mere kontakt til mestre og elever der er på praktikophold. Særligt blev der formuleret ønske om at eleverne skal stilles opgaver der skal arbejdes med i mellem skoleophold. Min tanke er at undersøge om skolens LMS kan rumme denne opgave, altså med adgang for både elever, mestre og undervisere.

Jeg vil undersøge mulighederne med Next's LMS ansvarlig Claus Boisen, primært for at undgå at lægge nye digital platforme til de allerede eksisterende. Mediebilledet er mudret nok i forvejen og vores elever er meget selektive i deres brug af digitale kommunikationsplatforme og succesen er i høj grad afhængig af, at mestre og elever tager godt i mod projektet.

Onsdag vil jeg tale med eleverne om selve opgaveformuleringen og også diskutere formen. Torsdag til teammødet om hvordan vi kan håndtere stilladsering og evaluering

fredag den 21. februar 2020

Mine tanker om første undervisningsdag

Opsamling / feedforward


Hvad er gået godt?
Godt at komme i gang efter en lidt hovedkuls start: Jeg var lidt på hælene, fordi jeg ikke havde nået at få min gmail og blog op at køre. Jeg havde ikke været opmærksom på den del af forberedelsen, ligesom jeg heller ikke har fået talt med mit team og leder om vores digitale udfordringer. Men det virker som gode og interesserede folk på holdet og godt at se dem jeg kender i forvejen :) Det skal der nok komme noget godt ud af!

Hvad har været en udfordring? 
Jeg synes det er et stort hold og savnede en ordentlig intro til folk. Jeg ved hvor stor betydning det har med en god fornemmelse af praksisfællesskabet... Håber der kommer lejligheder til at lærer nogle af de andre bedre at kende ved senere lejlighed. Jeg er også udfordret af formen; måske er bloggen som format forældet... men det for nok ikke den store betydning fremadrettet. Lidt ærgerligt at vi ikke brugte mere tid på at tale om dagens ellers vanvittigt spændende emne: Digital dannelse, men i stedet talte om praktikaliteter vedr. eksamensform osv.


Hvad vil du have særligt fokus på næste gang i forhold til egen læreproces?
Jeg vil prøve at få fokuseret min problemstilling - undersøge om den udfordring jeg talte med mit team om i torsdags, er inden for skiven: Udfordringen i at der ikke er noget overblik over lokaliteterne og udstyret i Hal-C. Jeg ved ikke om det er muligt at hægte en didaktisk model på (evt. Hiim og Hippe)



tirsdag den 18. februar 2020

Gruppe 6


Her er så holdets skarpeste gruppe :)

Blog Up: Digitale Teknologier: Afleveringsopgave d. 18/2

Her er gruppe 6's første aflevering:



Blog Up: Digitale Teknologier: Afleveringsopgave d. 18/2: Eksperimentgruppe 6 - Opgave Digital dannelse i EUD:  Retningslinjer og etik Evnen til at kunne begå sig digitalt Udfordring Hvis...

Hvad indeholder eksamen

Til eksamen skal produceres en synops (1 side) der indeholder en problemformulering og et digitalt produkt som løsningsforslag.

inkl. overvejelser herom

Hvorfor denne blog?

Denne blog er lavet i forbindelse med mit 4. modul, på den diplomuddannelse i erhvervspædagogik jeg er i gang med. Bloggen skal fungere som en arbejdsportfolio og danne grundlag for den mundtlige eksamen.

1. post :)

Så er jeg i gang!

Dag 5

Dagens sidste opgave - Spørgsmål til dagens anden tekst "(Digital) dannelse til myndighed og demokratik" fra Unge Pædagoger 2/2...