tirsdag den 31. marts 2020

Dag 5


Dagens sidste opgave - Spørgsmål til dagens anden tekst "(Digital) dannelse til myndighed og demokratik" fra Unge Pædagoger 2/2018


1. Hvad er den Politiske dagsorden omkring digitalisering i det hele
taget og specifikt i undervisningssektoren, ifølge teksten?

Danmark ligge langt fremme i digitaliseringsfeltet, og det vurderes politisk vigtigt at arbejde for at bevare (og fremme) denne position
  • Hvilke indsatser er iværksat giv også gerne eksempler fra jeres institution/skole/virksomhed.

NEXT har på højeste sted besluttet at skolen skal formulere og implementere en ambisiøs digitaliseringstrategi. Hvor alle brancheafdelinger skal være med til at indføre en digital strategi.



2. Hvad ønsker forfatterne at stille skarpt på? Gøre os klogere omkring
digitalisering og uddannelse?

Forfatterene gør os opmærksom på at digitaliseringen også har en skyggeside. Vi har adgang til nærmest uendelig information, og dermed også adgang til fake news, propaganda og meget andet. For at kunne navigere i dette, mener forfatterene at, digital (ud)dannelse er nødvendig. At vi og vores elever kan færdes bevidst og kompetent online.



3. Hvilke digitale udfordringer peger teksten på for:
  • Brugerne?
  • Et enkelte menneske?
  • Den måde vi er sammen på som mennesker?
  • Samfundet?
  • Inden for uddannelsesverdenen?
  • Myndighed demokrati og individets dannelse og frigørelse

Nogle af de udfordringer som forfatterene peger på er, den distance mange oplever i cyberspace, som afstedkommer at de gængse "regler" for omgang med andre ændrer sig. Man føler ikke samme ansvar for relationer i cyberspace, som man føler i den virkelige verden. Vi falder hurtigere for gruppementalitet og vores empatiske evner svækkes. Dernæst kan vi nemmere påvirkes, f.ex. som de amerikanske og engelske vælgere blev det ifbm. hhv. præsidentvalget i '16 og Brexit-afstemningen. Et billede på at manglende digital (ud)dannelse kan undergrave hele vores demokratiske fundament.



4. Hvad er forfatternes pointer omkring teknologien og de bagvedliggende
forretningsmodeller betydning for individet og fællesskabet?
  • giv også gerne egne eksempler
Opmærksomheden omkring de bagvedliggende motiver for udbyderne på nettet er meget vigtige for at kunne navigere sikkert og ansvarligt. F.ex. egen forståelse for at "hvis noget er gratis på nettet, er det dig der er varen"


5. Tekstens svar på digitale udfordringer er bl.a. (digital)dannelse /
mydiggørelse. Hvad peger forfatterne på der skal til for at digital
myndiggørelse kan udfoldes i undervisningen? / i skolen?

Forfatterne foreslår bl.a. indførelsen af faget informatik i folkeskolen og i ungdomsuddannelserne. De påpeger også vigtigheden af ikke at begrænse sig til undervisning i digitale teknologier, men også brede det ud til undervisning med digitale teknologier.



6. Hvad har du fået med dig i dag fra undervisningsforløb, didaktiske
designprincipper samtale med dine kolleger mv. der peger på hvad du kan gøre for at bidrage til digital dannelse for dine elever?

Vi talte om der kolosale betydning temaet har, også på EUD-området. Vi var enige om at vi sagtens kan inddrage det i fag som innovation, erhvervsøkonomi, forretningsudvikling osv. Og selvom det er oplagt at tænke det ind på GF1 og GF2, tænker jeg ar det på mange måder, er endnu mere relevant for vores HF-elever, der, for manges vedkommende, står overfor at skulle være selvstændige, med stort behov for at kunne begå sig i den digitale verden, f.ex i form af markedsføring via de sociale medier.



tirsdag den 17. marts 2020

Mit eget take på en Flipped Video

Det jeg har valgt som mit praksiseksempel er: Et nyt tiltag fra Fotografuddannelsen, om at indføre en ny praksis, hvor vores elever skal lave en serie opgaver, i de perioder i mellem skoleophold, hvor de er ude i praktikvirksomhederne. Særligt vil jeg tage fat i de kommende HF2 elever. 

Ud over den åbenlyse årsag til denne nye praksis, har tiltaget også til formål at involvere virksomhederne mere i deres elevers læring og udvikling, specielt i de perioder, hvor eleverne er "hjemme". Dette forsøger vi at understøtte, Dels ved at formulere opgaverne relativt overordnet, således at virksomhederne skal præcisere opgaverne efter deres behov, dels ved at udlægge den formative evaluering og vejledning ifbm. opgaveløsningen, til de elevansvarlige ude i virksomhederne





Som intro til det nye tiltag, vil jeg lave en video, der forklarer om tankerne bag det, samt en hurtig gennemgang af selve opgaverne. Derudover vil jeg også fortælle om tankerne bag og kort forklare om virksomhedernes rolle i opgaveløsningen.

Grunden til at jeg vælge at kommunikere via en video, er at vi tidligere har erfaret at de skrivelser, som skolen fremsender til virksomheder og elever, ikke, i særlig høj grad, bliver læst og forstået. Jeg håber at jeg kan kommunikere mere i øjenhøjde ved at vælge video.



Dagens opgave med Corona-benspænd

Den opgave vi skulle lave i dag, er blevet minimeret pga. Corona-problematikken. Fordi vi alle sidder derhjemme, er det meget vanskeligt at producere video, særligt inden for den tidsramme der er afsat. 

Derfor valgte vi i gruppen af gøre brug af en video Jan allerede havde lavet, der viser hvordan man rører en mayonaise. Den integrerede vi i Microsoft formular, efter at vi havde lagt den på min youtube kanal. I formularen stiller vi nogle spørgsmål der kan afslører om eleverne har set og forstået indholdet.

Mayo-Formular

mandag den 2. marts 2020



Mit foreløbige oplæg til en opgaveformulering, inden jeg tager fat på interviews af mestrene, i de nærmeste dage.

Opgaveformulering til det kommende HF2 2020:

Inden du møder ind til holdstart skal du have 5 billeder klar til gennemgang på første undervisningsdag. De fem billeder skal hægtes til uddannelsens hovedkategorier. 

Der skal afleveres 1 billede i hver af hovedfagene:
  • Personfotografi (portræt, fashion, etc.)
  • Arkitektur (arkitektur, industri, interiør, etc)
  • Stilleben (produktfoto, gastronomisk fotografi, reklame, etc.)

Samt to billeder fra specialefagene:
  • Frie Specialefag
    • Kunstfotografi
    • Reportagefotografi
    • Den Internationale fotografiske arbejdsplads
    • Industri / Reportage
    • Arkitektur og interiørfotografering
    • Stilleben fotografering
    • Portræt og personfotografering
    • Design

Mål
Målet med denne opgave er at understøtte den kreative læreproces ude i praktikvirksomhederne, samt opdyrke samarbejdet i mellem elev, skole og virksomhed. Derfor lægger vi op til at arbejdet diskuteres og understøttes ude i virksomheden. Dels vha. vejledning i forbindelse med produktionsplanlægning, dels ved at afsætte tid til produktion af de fem billeder.

Aflevering
Alle fem billeder skal afleveres i to versioner:
  • Lav opløsning til visning på skærm: sRGB, 72 ppi, max 1920 px gange 1080 px 
  • Høj opløsning til print: AdobeRGB, 300 ppi, max A3

Evaluering
Billederne vil blive evalueret ud fra deres billedemæssige indhold og tekniske kvalitet. 

Dag 5

Dagens sidste opgave - Spørgsmål til dagens anden tekst "(Digital) dannelse til myndighed og demokratik" fra Unge Pædagoger 2/2...