tirsdag den 31. marts 2020

Dag 5


Dagens sidste opgave - Spørgsmål til dagens anden tekst "(Digital) dannelse til myndighed og demokratik" fra Unge Pædagoger 2/2018


1. Hvad er den Politiske dagsorden omkring digitalisering i det hele
taget og specifikt i undervisningssektoren, ifølge teksten?

Danmark ligge langt fremme i digitaliseringsfeltet, og det vurderes politisk vigtigt at arbejde for at bevare (og fremme) denne position
  • Hvilke indsatser er iværksat giv også gerne eksempler fra jeres institution/skole/virksomhed.

NEXT har på højeste sted besluttet at skolen skal formulere og implementere en ambisiøs digitaliseringstrategi. Hvor alle brancheafdelinger skal være med til at indføre en digital strategi.



2. Hvad ønsker forfatterne at stille skarpt på? Gøre os klogere omkring
digitalisering og uddannelse?

Forfatterene gør os opmærksom på at digitaliseringen også har en skyggeside. Vi har adgang til nærmest uendelig information, og dermed også adgang til fake news, propaganda og meget andet. For at kunne navigere i dette, mener forfatterene at, digital (ud)dannelse er nødvendig. At vi og vores elever kan færdes bevidst og kompetent online.



3. Hvilke digitale udfordringer peger teksten på for:
  • Brugerne?
  • Et enkelte menneske?
  • Den måde vi er sammen på som mennesker?
  • Samfundet?
  • Inden for uddannelsesverdenen?
  • Myndighed demokrati og individets dannelse og frigørelse

Nogle af de udfordringer som forfatterene peger på er, den distance mange oplever i cyberspace, som afstedkommer at de gængse "regler" for omgang med andre ændrer sig. Man føler ikke samme ansvar for relationer i cyberspace, som man føler i den virkelige verden. Vi falder hurtigere for gruppementalitet og vores empatiske evner svækkes. Dernæst kan vi nemmere påvirkes, f.ex. som de amerikanske og engelske vælgere blev det ifbm. hhv. præsidentvalget i '16 og Brexit-afstemningen. Et billede på at manglende digital (ud)dannelse kan undergrave hele vores demokratiske fundament.



4. Hvad er forfatternes pointer omkring teknologien og de bagvedliggende
forretningsmodeller betydning for individet og fællesskabet?
  • giv også gerne egne eksempler
Opmærksomheden omkring de bagvedliggende motiver for udbyderne på nettet er meget vigtige for at kunne navigere sikkert og ansvarligt. F.ex. egen forståelse for at "hvis noget er gratis på nettet, er det dig der er varen"


5. Tekstens svar på digitale udfordringer er bl.a. (digital)dannelse /
mydiggørelse. Hvad peger forfatterne på der skal til for at digital
myndiggørelse kan udfoldes i undervisningen? / i skolen?

Forfatterne foreslår bl.a. indførelsen af faget informatik i folkeskolen og i ungdomsuddannelserne. De påpeger også vigtigheden af ikke at begrænse sig til undervisning i digitale teknologier, men også brede det ud til undervisning med digitale teknologier.



6. Hvad har du fået med dig i dag fra undervisningsforløb, didaktiske
designprincipper samtale med dine kolleger mv. der peger på hvad du kan gøre for at bidrage til digital dannelse for dine elever?

Vi talte om der kolosale betydning temaet har, også på EUD-området. Vi var enige om at vi sagtens kan inddrage det i fag som innovation, erhvervsøkonomi, forretningsudvikling osv. Og selvom det er oplagt at tænke det ind på GF1 og GF2, tænker jeg ar det på mange måder, er endnu mere relevant for vores HF-elever, der, for manges vedkommende, står overfor at skulle være selvstændige, med stort behov for at kunne begå sig i den digitale verden, f.ex i form af markedsføring via de sociale medier.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar